Många hemlösa
i Göteborg

En skuggkampanj

När jag gick en copy-utbildning vid Göteborgs Reklambyråskola så ville Räddningsmissionen att vi skulle göra en skuggkampanj för dem. Det vill säga att vi elever skulle ta fram ett förslag till kampanj parallellt med uppdragsgivarens skarpa kampanj. Det hela syftade till att visa på att det faktiskt finns väldigt många hemlösa i Göteborg och att äska om ekonomiskt bidrag från företag för att underlätta uteliggarnas vardag.

Vår idé

Min AD-kommpanjon, Elin Kärnevik, och jag flanerade runt i en park i Göteborg när miljön där plötsligt fick mig att tänka på att det vore relevant att i bilder visa den hemlöses ”hem-miljö”. Den uppmärksamme uppfattar blinkningen till ett visst möbelvaruhus. Bilderna, som bara är på ett skiss-stadie eftersom detta inte är ett skarpt uppdrag, var ämnade en broschyr, riktad till företag. De hade även kunnat användas som en serie i dagspress eller för utomhusannonsering. Som sagt – uppdraget var inte skarpt men jag tycker fortfarande att idén var skarp.