Mina tjänster
Såhär jobbar jag
Det är mycket du kan ha en copywriter till. Du kanske vill kolla över dina texter och se att de är korrekt skrivna. Eller vill du levla upp genom att försäkra dig om att du har en egen röst som inte låter som konkurrenternas? Kanske är det bara punktinsatser du är ute efter som att någon fixar ditt nyhetsbrev månad efter månad eller vårdar dina sociala kanaler när du inte hinner? Är det en helt ny kampanj eller annons som står på agendan eller har du insett att - f-ck it. Jag behöver positionera om hela mitt varumärke. Hälla tändvätska över alltihop och börja om på nytt? Oavsett vilket så löser Copylighter det.
-
Storytelling
Innehållet i dina kanaler, ”om oss-texten”, reportage, bloggar, guider, tips och råd. Allt det där som inte är sälj. Snarare den bjussiga, personliga sidan av ditt varumärke som gör dig till ”top of mind” hos din kund.
-
Copywriting
Säljande texter som inte låter säljiga. Utan mer som ett avslappnat snack över en kopp kaffe med en vän om fördelarna med produkten eller tjänsten.
-
UX-writing
De små orden som knappt märks, men som bara finns där vid utcheckningen, när ett felmeddelande dyker upp eller på call to action-knappar. Micro-copyn har stor betydelse för hur mottagaren definierar ditt varumärke och för upplevelsen på sighten.
-
Voice and tone
I en workshop hjälps vi åt att mejsla fram din unika varumärkesröst. Vi ställer oss frågorna: Hur snackar vi egentligen? Hur snackar konkurrenterna? Och VIKTIGAST av allt: Hur går tugget hos kunderna?
-
Textgranskning
Du kanske inte vill ändra på varken innehåll eller röst i texten. Du vill bara sopa bort eventuella språk-fel. Jag grejar det åt dig!
-
Idé
Du kan inte sätta fingret på vad du vill ha hjälp med. Du bara känner att det behöver ösas lite tändvätska över hela businessen. Få bolla med någon kring nya infallsvinklar. Säljer du ens rätt grej? Inte säkert. Vi börjar just där vi behöver börja.
Min process
Så går det till
1. Bonda
I första skedet lär vi känna varandra. Du får chans att berätta om din verksamhet och vilka funderingar du har. Här sätter vi strålkastaren på ditt företags behov. Kanske är det ett nytt sätt att snacka, en kampanjplanering eller bara en remake av texterna? Oavsett vilket så laddar vi kanonen och ritar upp en bataljplan.
3. Några puffar med bälgen på brasan
Detta steg är det viktigaste! För att elden ska ta sig och för att du ska få ut den där sprakande, flammande marknadsföringen i slutändan måste jag få tid att processa det jag inhämtat. Jag försätts i det ”högra hjärntillståndet” och om jag får tid att på detta sätt peta in fnöske i eldstaden så kommer snart idéerna för din verksamhet i form av okuvliga, tusengradiga lågor.
2. Leka detektiv
Jag letar med ljus och lykta efter allt som rör ditt varumärke. Detta är hardcore research i dina kanaler, som jag bedriver på min egen kammare. Jag ringar in befintliga och nya kunder och även konkurrenterna. Vilken är innebörden, eller effekten, av din vara eller tjänst, som kunden ser det? Häri ligger den magiska formeln för marknadsföringen.
4. Eldskriften
Det här är bara toppen på isberget, men i regel det enda folk känner till om vad en copy gör. Orden hamnar på papperet, eller ännu oftare – i en skärm. Ju mer tid du gett mig till förarbetet, desto större chans att jag nejlar det direkt. Men givetvis ingår ett par korrvändor, tills du blir nöjd.