Textile Movement
Hur snackar du cirkulär omställning i modebranschen?
Det är naturligtvis inte jätteenkelt att svara på, men jag hade förmånen att få nosa på det området när jag gjorde praktik hos samverkansrörelsen Textile Movement, våren 2024, under min utbildning till digital AD/Copy vid Borås Yrkeshögskola.
Mitt exmensarbete, som jag tillägnade Textile Movement, omfattade en serie annonsförslag. Därtill tog jag fram en voice and tone-guide som visar på hur det går att kommunicera det allvarliga och lite torra ämnet ”cirkulär omställning” med ett avslappnat språk, som lirar med mottagarnas (små- och medelstora bolag inom textil- och modebranschen) sätt att prata. Framtagandet av röstguiden föregicks av många intervjuer med olika professions-titlar i textil- och modebranschen. Allt ifrån indigofärgare till innovatörer och ledningsgruppsrepresentater.
För min voice and tone-guide fick jag utmärkelsen Beyond Expectation award. Motiveringen löd:
”Ackuratess, finurlighet, kreativitet och omåttlig kunskap lägger grunden till denna guide som alla kommunikatörer borde läsa. Med genuin omsorg om kommunikativ träffsäkerhet på mottagarens villkor leds vi mot nya språkliga höjder.”